söndag 20 september 2009

Pinsam version av feminism

Vilken jävla planet kommer vissa människor ifrån, Mars eller? De verkar tala ur arslet när de egentligen borde använda den där slemhögen i kraniet som insamlar information. Och denna paranoida übermenschen-feminism finns alltså i Umeå. Undrar hur många män dessa så fina och ädla kvinnor egentligen har träffat i sitt liv. Kanske en, vilket var ett rötägg. Eller? Tiina Rosenbergs välpolerade ridstövlar och läderpiska gör återigen entré i folks tankegångar.



Frågan är om man ska skratta eller gråta över detta. Jag är fortfarande häpen över graden av inskränkthet och hur korkade vissa människor kan bli i en viss miljö. Kanske man behöver uppfinna ett helt nytt språk för att förstå sån här goja, där Män blir lika med Ondska och Kvinnor synonymt med Godhet, eller Heterosexuellt sex översätts till Våldtäkt och Hat lika med Frihet. Du är stark och modig om du hatar, och du är fri om du yppar ditt hat mot någon. I och för sig låter det inte så tokigt, eller hur? Vi vill ju alla lufta våra personliga fördomar och oförrätter för någon, men det är ju oerhört fult att säga det i öppen debatt. Bättre då att maskera all denna bitterhet och missriktade frustrationer i en hafsigt paketerat version av en ideologi.

5 kommentarer:

  1. För mig är dessa människor ordentligt kvaddade. Jag menar bortom all mänsklig sans och kännedom. Huruvida det är medfött eller produkten av svårartad traumatisering kan diskuteras men inte rättfärdigas. Varken den medfödda eller den andra varianten av "screwed-up mentality" kan ses sträcka sig med rätta över individens egen sfär. I detta fall ser vi organisatorisk uppordning av de hutlösa argumenten. Dessa farliga extremister, galna terrorister. Ynkryggsvirus för hela slanten! Denna extremism spelar ut sig på ett sådant öppet sätt att det går knappt föreställa sig vad dessa människor hade ställt till med ifall de hade makt. Jag undrar hur mycket deras vansinne redan kostat oskyldiga människor. Hur många män har blivit offer för deras ovillkorliga hat. Hur många gossebarn demoniserats, särbehandlats och skadats. Hade någon person, vem som helst, uttryckt samma typ av analogi om araber/muslimer/judar/pizzabagare/fritt val hade personen hängts upp i hälsenan. Nu blev det ju till viss del ramaskri som i stort sett riktades mot ROKS men dessa går mitt bland oss, och de behöver märkas ut precis som vi gör med nazister. Det är samma hatenergi som får folk att bli extremister och terrorister.

    SvaraRadera
  2. Banana: Tackar för responsen!
    Det som jag tycker är mest synd här är att dessa extremister gör feministhatare en björntjänst med att ogiltigförklara hela feminismens rörelse och kamp för jämställdhet i samhället.

    Ett litet sidospår: På en middag träffade jag en man från Bangladesh som var sunnimuslim och studerade här i Umeå. Vi började diskutera de delar i Koranen där kollektivt styre nämndes. Mannen sa att han inte ens hade läst Koranen, och då var han ändå troende och kom från en relativt bildad bakgrund. Kanske beror det på den generella graden av bildning i Bangladesh eller kanske ett ointresse från allmänheten att läsa Koranen, eller kanske både och. Men det jag blev intresserad av var att kanske är just graden av folklig okunskap av Koranens innehåll ett viktigt verktyg för religiösa ledare att använda som radikalisering genom godtycklig tolkning av den heliga bokens budskap, då det inte finns någon annan att ifrågasätta deras version av Koranen?
    Som exempel trodde mannen från Bangladesh att Koranen rent generellt vill att alla avgudadyrkare skulle utrotas och upprepade att det var vad han hade blivit lärd. Såvitt jag kom ihåg det får man förstå varje Surah ur dess historiska kontext, att t.ex. nionde Surah, femte texten, kan syfta på en långvarig konflikt med bysantinerna, vilken kan ha radikaliserat innehållet och måste betraktas från den situationen. Men jag är som sagt en hobbyläsare när det gäller Koranen så jag är knappast en expert på ämnet, vilket jag poängterade för honom =)

    SvaraRadera
  3. Dikotom:

    givetvis är dessa galningar den genuina feminismens värsta fiende eftersom det uppfattas som att det sker inifrån - och det finns egentligen inget reellt argument som kan exkludera dem. Paralleller kan lätt dras till hur den stora massan betalar ett pris som extremisterna förhandlat fram och det är lätt att stora portioner betraktare hamnar på hatsidan. Det är lika svårt att kunna slår sig ut ur det - jag kan med rätta bevisa att det extremister och terrorister gör är så oislamiskt som det kan bara bli, men jag kan på intet sätt hävda att de inte är muslimer eftersom jag varken har kapacitet eller befogenhet att utvärdera det som finns i deras hjärta.

    Gällande personen du har konverserat så ligger det (tyvärr) en hel del i det han säger. Min erfarenhet är att flertalet av människorna i de länder jag har besökt/bott i innefattas i denna förvirrande tillställning. Antingen har de inte läst koranen (och tror sig av tradition veta tillräckligt mycket om den) eller så har de läst småbitar som de kan utantill för att kunna förrätta sin bön - utan att reflektera något vidare om det. Mycket av lärdomarna får folk via uppfostran, traditioner, sociala interaktioner och samhällets dynamik, men det är otillräckligt eftersom det tenderar bli isolerade öar av kunskaper som inte binds ihop på "rätt" sätt. Ungefär som att vara examinerad eller självlärd läkare - det finns en anledning till att man har infört krav på examination. Många muslimska länder har "religionskunskap" i 2 skilda dela r- dels allmän religionskunskap dels religionslära om den egna religionen. Mycket av det senare kan lämnas över till lärarens nycker precis som i alla ämnen kan läraren (kanske av sin egen kunskap/okunskap) bli faktorn som antingen väcker intresset eller som avskräcker för all evighet. Dessutom tillkommer semantiska problem med översättningar, transkriberingar och "lost in translation"-stötesten.

    SvaraRadera
  4. Del 2:


    Sen ska det inte hymlas att man faktiskt har ett eget ansvar. Oförmåga att kunna förvärva adekvata kunskaper är en sak, men alla som yrkar på det är per automatik inte där. Man kan inte skylla ifrån sig sin okunskap med "så har jag alltid gjort/blivit lärd" - bortförklaringen funkar lika väl hos socialstyrelsen vid flagrant felbehandling som det gör vid medveten miss i religiösa läran. Ofta glömmer folk det egna ansvaret och faktumet att ingen kommer att bära en annans skulder. Vi hamnar alla i var sin grav. Jag tror också att det ibland är ett utryck för feghet/osäkerhet att slå ifrån sig det man borde kunna/besvara - man kan faktiskt säga "jag kan inte detta".

    Du har också helt rätt att många gånger, för många gånger, har folks okunskap och därmed oförmåga att ifrågasätta varit ett vapen i händerna på vilseledande människor. Detta skulle jag säga är något som slår åt båda hållen. Att tolka koransektioner på egen hand utan djupare adekvata certifierade kunskaper (och med hjälp av experter) är ett stort no-no inom islamisk teologi. Historiskt sett har många framstående koranexperter låtit bli att göra detta själva pga rädsla för de negativa riskerna (vilseledande av folk). Att tolka "fel" eller på ett sätt som är alltför främmande från huvudspåret i läran kan vilseleda folk till att utöva läran på ett för löst men även för strikt sätt - inget som var meningen. Samtidigt är det viktigt att påpeka att en betydande del av islams universella styrka ligger i att dess paket inte är hermetiskt förslutet i ann evighet. En hel del saker har tolkats olika utifrån plats, tid, nation, tillgångar, möjligheter etc - och då har det varit lokala lärda, kunniga nog i ämnet som har kunnat sanktionera dessa. Detta är något som lärda med breda kunskaper alltid håller som en aktuell sak. T ex har många tv-kanaler lärda som besvarar människors frågor gällande religionens syn på specifika frågor. Är det universella frågor (t ex alkoholförtäring) så besvarar de dessa. När det kommer till frågor som har lokal förankring för den specifika frågaren brukar många av dem svara "hade du bott här hade det varit så, jag vet också att på den och den platsen som är snarlika förutsättningar som dina trakter har man gjort så.....men jag kan inte tala för hur du ska göra under dina förutsättningar där du bor. Jag rekommenderar att du frågar en kunnig person hos er själva."

    SvaraRadera
  5. Jag läste en intressant sak som Fazlhashemi sa. Han menade att som muslim söker man såklart inte döden aktivt, men det var det som särskilde militanta islamister från t.ex. politiskt fredliga islamister. Då militanta islamister förhärligar viljan att dö för en sak, då detta blir ett självändamål, så hade man brutit en av islams grundpelare, att allt liv är heligt, även ens eget liv.

    Jag är en nyfiken person till naturen, så jag tenderar att läsa en hel del på egen hand, och vid behov söker jag andra infallsvinklar än de jag själv kan tänkas ha till en text. I vissa fall har http://islam-svarar.se varit väldigt användbar.

    Och självklart är vi människor själva ansvariga för våra handlingar, speciellt när det kommer till religiösa tolkningar och handlingar i religionens namn, och framförallt när man yppar sina reflektioner offentligt.

    SvaraRadera